- Banen waarbij medewerkers webteksten kopiëren en plakken zijn niet meer van deze tijd, volgens topman Suumit Shah van het Indiase e-commercebedrijf Duukan
- Shah meldde onlangs dat hij 90 procent van de helpdeskmedewerkers heeft vervangen door een AI-chatbot.
- De CEO denkt dat sprake is van een onvermijdelijke ontwikkeling.
- Lees ook: Banenverlies door artificial intelligence? Er kunnen juist miljoenen banen bijkomen, zegt de oprichter van een groot AI-bedrijf.
De CEO van een Indiaas e-commercebedrijf meldde afgelopen zomer dat hij het grootste deel van het personeel van de klantenservice had vervangen door een AI-chatbot. Hij gelooft dat banen waarbij het grootste deel van het werk bestaat uit het knippen en plakken van teksten, zullen verdwijnen.
“Die banen zullen verdwijnen. 100 procent,” vertelde CEO Suumit Shah van het in India gevestigde Duukan deze week in toelichting tegen de Washington Post.
Shah noemde met name klantenservicemedewerkers die antwoorden grotendeels copy-pasten. Hij benadrukte daarbij dat niet alle klantenservicemedewerkers bang hoeven te zijn dat ze hun baan verliezen.
“Het was een no-brainer om het hele team te vervangen door een bot”, aldus Shah tegen The Washington Post. “Een bot is honderd keer slimmer, direct reageert en kost me ongeveer 1 procent van wat ik vroeger aan het personeel betaalde.”
Klantenservice vervangen door AI-chatbot
Shah haalde het nieuws in juli toen hij via X aankondigde dat hij 90 procent van zijn klantenservicemedewerkers had ontslagen. De chatbot die hun taken had overgenomen presteerde volgens Shab beter dan zijn voormalige medewerkers.
"We hebben 90 procent van ons supportteam ontslagen vanwege een AI-chatbot. Moeilijk? Ja. Noodzakelijk? Absoluut", schreef Shah in zijn bericht, dat sindsdien meer dan 2,7 miljoen keer is bekeken op X.
Zijn bericht leidde tot heftige reacties op X, voorheen bekend als Twitter. Een gebruiker schreef: "Hoe je ontslagen niet moet aankondigen".
Een andere gebruiker schreef: "Vergis je niet. Het personeel is hier ontslagen omdat het bedrijf failliet gaat en de financiering opdroogt. Niet vanwege AI."
Er is toenemende bezorgdheid over hoe artificial intelligence de arbeidsmarkt zal ontwrichten. In een rapport van Goldman Sachs van mei werd vastgesteld dat wereldwijd ongeveer 300 miljoen banen verloren zouden kunnen gaan door de technologie.
Maar niet iedereen deelt de mening van Shah. Grote namen in de techwereld, zoals CEO Satya Nadella van Microsoft en topman Arvind Krishna van IBM, hebben gezegd dat ze geloven dat AI meer banen zal creëren dan vernietigen.